slide1
little girl reading a book with a Teddy bear on the floor, concept of relaxation and friendship
Caucasian boy playing on acoustic guitar.
A young woman in the living room with a guitar playing for a child.
previous arrow
next arrow

Szülőknek

A kutatás során azt vizsgáljuk, hogy a gyermekek olvasási teljesítményének mutatói miként változnak, fejlődnek a tréningek hatására. A kutatás három szakaszból áll: 1) Tréning előtti; 2) Tréning; 3) Tréning utáni szakasz. Olyan gyermekeket szeretnénk bevonni a kutatásba, akik a teljes folyamatban, azaz mindhárom szakaszban részt tudnak venni.

 

1. szakasz: 

Kezdő vizsgálatként számítógép alapú tesztekkel mérjük fel a gyermekek olvasási és zenei-ritmikai képességeit, illetve néhány papír alapú tesztet töltünk ki velük. Ezek nem igényelnek nagyobb erőfeszítést, mint egyébként az iskolai feladatok szoktak. Továbbá hangfelvételt csinálunk a gyermekek hangos olvasásáról és szövegvisszamondásából.

 

2. szakasz:

A 2. szakaszban a gyermekeket két csoportba soroljuk, ahol két külön különböző fejlesztő tréningen vehetnek részt. Mindkét tréning játékos, gyerekközpontú környezetben és módszerekkel zajlik, nincs kötelezően elsajátítandó tanananyag-mennyiség, értékelés vagy beszámoló. Mindenki a saját személyre szabott tempójában és motivációja szerint haladhat, így a feladatok nem rónak plusz teljesítménykényszert a gyermekekre. A fejlesztéseket 4 hónapon keresztül, heti kétszer 45 percben végezzük, az iskolai tanórák után.

 

Az egyik az ún. specifikus zenei tréning, mely több sikeres külföldi és hazai zenei tréningre építve fejleszti a gyermekek hallását és beszédértését, elsősorban a ritmikai jellemzőkre fókuszálva, de megjelennek benne a hangintenzitást és dallamészlelést célzó elemek is. A tréning során alkalmazott módszerek és feladatok között szerepelnek ének-és utánzási feladatok, mondókák, gyerekdalok tanulása, ritmikai gyakorlatok ütőhangszerekkel, tapssal és a zene leképezése különböző vizuális elemekkel. A tréning alkalmakra gyermeke iskolája biztosít helyben helyszínt és időpontot.

 

A másik csoport ún. generikus zenei tréning néptánc keretben fejlesztésen vesz részt, aminek a Hagyományok Háza ad otthont és a magyar népzenén keresztül az élmény-központú néptáncos foglalkozásokra és mondókákra építve fejleszti a gyermekek mozgását, ritmusérzékét, improvizációs készségét. A táncos foglalkozások élő, hivatásos népi zenészek által megszólaltatott magyar népzenei kísérettel történnek, az élő zene élménye, hangzása így plusz motivációt jelent a gyermekeknek.

 

3. szakasz: 

A tréninget követően ugyanazokat a vizsgálatokat végezzük el újra, mint az 1. szakaszban.