slide1
little girl reading a book with a Teddy bear on the floor, concept of relaxation and friendship
Caucasian boy playing on acoustic guitar.
A young woman in the living room with a guitar playing for a child.
previous arrow
next arrow

KUTATÁS

Kutatócsoportunk jelenlegi célja az olvasási nehézségek hátterében rejlő folyamatok feltárása, továbbá a korábbi kutatásainkban kidolgozott zenei tréning módszerek finomítása és összehasonlítása más ritmikus-mozgásos tréningekkel, illetve zenei tréning során változó kognitív képességek hátterének vizsgálata. Korábbi eredményeink alapján szoros kapcsolat áll fenn a gyermekek mozgásos-ritmikai képességei és olvasáselsajátítása mögött, ezért olyan fejlesztő módszereket dolgoztunk ki, melyek ezekre a képességekre építenek. További fontos szempont olyan egyszerű, játékos, a gyermekek számára kevés erőbefektetést igénylő diagnosztikai eljárások kidolgozása, melyek lehetővé teszik az olvasási nehézségek időben történő felismerését vagy képesek kimutatni kialakulásuk valószínűségét.

Az első fejlesztőprogram, a specifikus zenei tréning, a ritmikai képességek és zenei hallás fejlesztését tűzte ki célul ütőhangszerekkel, gyerekdalokkal, utánzásos feladatokkal. A második tréning programunkat, a generikus zenei tréning néptánc keretbent, a Hagyományok Háza szervezi, mely a gyermekek ritmikus-mozgásos fejlesztését célozza, élőzenés néptáncoktatásra, mondókákra és ritmikus feladatokra alapozva.

Vizsgálatunkban, az intézményvezetőkkel és a tanítókkal is egyeztetve, 3-4. osztályos olvasási nehézségekkel küzdő tanulókat válogatnánk ki. A szülőket, illetve a gyermekeket is tájékoztatjuk a vizsgálat minden pontjáról. Első körben egyszerű számítógépes és papír alapú tesztekkel mérnénk fel az alanyok olvasási és zenei képességeit, melyek a gyermekek részéről nem igényelnek nagyobb erőbefektetést, mint az iskolai feladatok. Továbbá hangos olvasásukat a prozódiai mutatók mérése érdekében rögzítjük. Az adatok felvételét minden esetben szakember végzi. Az így kiválasztott résztvevők a fent említett fejlesztő tréningek valamelyikén vesznek részt. A tréning alkalmak 4 hónapon keresztül zajlanak, melyek végeztével újra felmérnénk a gyermekek olvasási képességeit, összehasonlítva a tréning előtti és utáni állapotokat, így mérve a fejlődés mértékét.  A zenei fejlesztőprogramok tanórák utáni lebonyolításában a közoktatási intézmények biztosítanak helyszínt számunkra.