A kutatás
során azt vizsgáljuk, hogy a gyermekek olvasási teljesítményének mutatói miként
változnak, fejlődnek a tréningek hatására. A kutatás három szakaszból áll:
1) Tréning előtti; 2) Tréning; 3) Tréning utáni szakasz. Olyan gyermekeket
szeretnénk bevonni a kutatásba, akik a teljes folyamatban, azaz mindhárom
szakaszban részt tudnak venni.
1. szakasz:
Kezdő
vizsgálatként számítógép alapú tesztekkel mérjük fel a gyermekek olvasási és
zenei-ritmikai képességeit, illetve néhány papír alapú tesztet töltünk ki
velük. Ezek nem igényelnek nagyobb erőfeszítést, mint egyébként az iskolai
feladatok szoktak. Továbbá hangfelvételt csinálunk a gyermekek hangos
olvasásáról és szövegvisszamondásából.
2. szakasz:
A 2.
szakaszban a gyermekeket két csoportba soroljuk, ahol két külön különböző
fejlesztő tréningen vehetnek részt. Mindkét tréning játékos, gyerekközpontú
környezetben és módszerekkel zajlik, nincs kötelezően elsajátítandó
tanananyag-mennyiség, értékelés vagy beszámoló. Mindenki a saját személyre
szabott tempójában és motivációja szerint haladhat, így
a feladatok nem rónak plusz teljesítménykényszert a gyermekekre. A
fejlesztéseket 4 hónapon keresztül, heti kétszer 45 percben végezzük, az
iskolai tanórák után.
Az egyik
az ún. specifikus zenei tréning, mely több sikeres külföldi és
hazai zenei tréningre építve fejleszti a gyermekek hallását és beszédértését,
elsősorban a ritmikai jellemzőkre fókuszálva, de megjelennek benne a
hangintenzitást és dallamészlelést célzó elemek is. A tréning során alkalmazott
módszerek és feladatok között szerepelnek ének-és utánzási feladatok, mondókák,
gyerekdalok tanulása, ritmikai gyakorlatok ütőhangszerekkel, tapssal és a zene
leképezése különböző vizuális elemekkel. A tréning alkalmakra gyermeke iskolája
biztosít helyben helyszínt és időpontot.
A másik
csoport ún. generikus zenei tréning néptánc keretben fejlesztésen
vesz részt, aminek a Hagyományok Háza ad otthont és a magyar népzenén keresztül
az élmény-központú néptáncos foglalkozásokra és mondókákra építve fejleszti a
gyermekek mozgását, ritmusérzékét, improvizációs készségét. A táncos
foglalkozások élő, hivatásos népi zenészek által megszólaltatott magyar
népzenei kísérettel történnek, az élő zene élménye, hangzása így plusz
motivációt jelent a gyermekeknek.
3. szakasz:
A tréninget követően ugyanazokat a vizsgálatokat végezzük el újra, mint az 1. szakaszban.